Proč vás yoga nebaví a pořád vám nepomáhá

Setkávám se s tím docela často. Yoga vás „nebaví“. Pořád vám u ní „lítá hlava“ a „honí se v ní tisíc myšlenek“. V některých pozicích nic necítíte a v jiných je vám vyloženě nepříjemně. Netušíte, proč se pokročilí nebo mistři při cvičení blaženě usmívají, nevnímáte žádnou významnější slast.

A léčebné účinky? Mnohdy cvičíte prostě proto, že se říká, že to je zdravé. Že byste ale vnímali okamžité zlepšení na těle nebo na duši, to se moc tvrdit nedá. Tak prostě týdny a týdny trénujete a čekáte, kdy přijde ta báječná chvíle, kdy to na vlastní kůži prožijete. Kdy se uzdravíte nebo uklidníte a cvičení si pořádně užijete.

Jenže ono to možná nikdy nepřijde. Protože tu yogu možná prostě a jednoduše necvičíte správně.

  • Možná vám při ní vůbec nepracují svaly, které při ní pracovat mají.
  • Možná neumíte použít své nohy nebo ruce, aby vás v pozicích podporovaly.
  • Možná netušíte, co všechno je v jedné jediné pozici potřeba zaktivovat, aby vůbec měla smysl.

Významný převrat pak přichází ve chvíli, kdy vás to někdo DOBŘE naučí. Pak se objeví radost, vnitřní klid i opravdová cvičební slast.

Krásný den, Markéto. Začala jsem s vámi cvičit, protože jsem hledala něco, co by obnovilo mému tělu energii a přirozený pohyb. U ostatních lektorů mi chybělo dostatečné vysvětlení pohybu v pozicích a taky ten dobrý pocit pohody a radosti z pohybu a těšení se na to, že je den, kdy mám jít pro své tělo něco udělat. Cítila jsem v tom spíš povinnost než potěšení.
Prostě, chybělo mi to něco, co mi yoga s vámi přináší, a za to z celého srdce děkuji. Yogarestart mě opravdu startuje, tedy mé tělo, a mysl se dostává do klidu a neskutečné pohody.
Viki

Zajímá vás, jak jsme toho dosáhli? Já v yoze používám fyzioterapeutické prvky. Startujeme s nimi přirozenou svalovou aktivitu, opěrné zóny a spoustu dalších věcí, na které naše těla zapomněla.

Dneska už totiž nestačí jenom „zaujmout pozici“. Abychom probudili svůj pohybový aparát k akci a k životu, potřebujeme vědět, co všechno v té pozici máme UDĚLAT. Pak se teprve začnou dít divy a i po letech předchozí snahy může dojít k významným léčebným posunům. ;-)

Milá Markétko, byť mám zkušenosti s jógou, nikdy její cvičení nebylo tak intenzivní jako s vámi . Cviky cítím intenzivně a jak píšete, po hodině cvičení mám pocit, že je mé tělo ROVNÉ. Nutí mě to “samo” chodit vzpřímeně a opravdu po docvičení cítím slast a spokojenost z dobře odvedeného tréninku, takže jste “nekecala”. ;-)
Ivana

Mám načteno hodně duchovní literatury a nic… Zkouším meditovat a nic…. Teď si pár dní “ujíždím” na pánevním dechu a je to fakt pecka! Poprvé se dokážu soustředit a dýchat a neulítávám na myšlenkách. Ještě jednou velký dík za to, co děláš, má to smysl!
Romana

Minule jsem vás učila, jak se díky yoze uvolnit. A dneska vás vezmu dál. Ukážu vám další kousek z Yogarestartu a naučím vás, jak použít ruce, nohy, svalové řetězení i slastnou dechovou vlnu.

Připravili jsme videa pro dvě pozice a já věřím, že vám „minitrénink“ a přímý prožitek vynahradí tisíc slov, kterými bych fyzioterapeutickou yogu mohla donekonečna popisovat. ;-)

Začneme s pozicí židle.

Aktivní ruku, o které ve videu mluvím, se mnou můžete zdarma natrénovat tady.

A teď si vyzkoušíme druhou pozici, fyzioterapeuticky a tréninkově velmi zajímavou pozici věnce.

Tak co, bylo to lepší než tisíc slov? Věřím, že ano.

Víte, já mám ráda jednoduchost a efektivitu. A vždycky mě překvapí, že stačí pár maličkostí a něco běžného se promění v něco kouzelného. U yogy třeba stačí jenom 3 základní principy. Systém opěrných zón, systém svalového řetězení a slastná dechová vlna. A lidé jako zázrakem sílí, uklidňují se, přecházejí je bolesti a konečně si yogu užívají.

Milá Markéto, velmi děkuji za celý kurz Yogarestartu. Přiznám se, že zpočátku jsem byla trošku v rozpacích a byla jsem rozhodnutá jej vrátit. Přišlo mi, že je tu jen pár základních pozic a že se nemůžu naučit nic moc nového. Jenže… těch pár vychytávek, které popisuješ, mi zcela změnily pohled nejen na cvičení! Všechno do sebe začalo tak nějak přirozeně zapadat. A musím říct, že nejen ve cvičení, ale i v životě.
Sama jsem doktorka, aktivně cvičím a sportuji řadu let, prošla jsem množstvím fyzioterapeutických i lékařských kurzů zaměřených na pohybový systém, přečetla jsem spoooustu knih a až díky těmhle pár “drobnostem” začalo všechno dávat úplně jiný smysl. To můžeš brát jako velký kompliment. :-D Takže ještě jednou díky, cvičení je super a doporučuji jej dál. :-)
Soňa

Dobré, že? Ženám se taky krásně tvarují postavy na místech, kde to předtím nešlo (o příčině mluvím zde >>), a podivují se, jak ladně při yoze najednou vypadají. Jen se na to podívejte, je to vážně rozdíl.

Takhle vypadá pozice věnce při běžných instrukcích.

A takhle, když ji dobře propracujeme.

Takhle vypadá dobře provedená střecha.

A takhle krásně vypadá dobře provedený bojovník.

Nejsem žádná modelka. Neumím se „nakrucovat“, abych vypadala přitažlivě. Když ale cvičím yogu, všechno se to děje samo. Protože zdravý pohyb je až neskutečně ladný.

Můžete si to taky prožít a vyzkoušet. Třeba v Yoze pro okamžité uvolnění, při které se budete cítit jako bohyně. Nevadí při tom ani špíček, skolióza, šikmá pánev nebo jedna noha o trochu kratší. Já taky nejsem vůbec dokonalá a stejně si to užívám. ;-)

Markéta

Markéta Strnadová
Markéta je expertkou na fyzioterapii, která je fascinována efektivností, zdravým selským rozumem a logikou. Ráda lidi učí, jak se jednoduše a s úsměvem navždy uzdravit ze svých bolestí. I proto vytvořila Vyprošťovák, díky kterému se nyní lidé po celé republice hromadně zbavují svých obtíží. :-)
Komentáře