Cvičení po porodu, včetně diastázy a výhřezu dělohy

Budu k vám úplně upřímná. Při přípravách na tento článek jsem své kamarádce říkala, že bych vám nejraději ukázala pár fotek, napsala „kupte si Vyprošťovák“ a měla to hotové. Proč?

Já totiž nemám ráda složitost. Když se ke každému problému přistupuje „odlišně“, „speciálně“ a nutí nás to do komplikovaných a náročných procesů.Osobně se vždycky snažím najít jednoduchost.

Něco tak prostého a zároveň tak komplexního, že to pokryje širokou škálu obtíží, a přitom to vám, klientům, zabere minimum času a minimum energie. Cvičení po porodu nevyjímaje.

Protože je ale tato otázka vzhledem ke stavu naší populace velmi aktuální a protože na ni koluje tolik zajímavých a odlišných názorů, které si často odporují, svůj původní přidrzlý nápad zapudím. A přeci jenom vám k tomu napíšu víc.

Ukážu vám, jak o cvičení po porodu přemýšlím já. Přidám nějaké fotečky. A hlavně, ukážu vám jednu zásadní věc, se kterou se zatím v praxi příliš nepracuje, i když pro vaše bříško, diastázu nebo celkové zdraví může být naprosto rozhodující. Jdeme na to.  

Hned na začátek si spolu domluvíme jedno „pravidlo“. V poslední době zase víc jezdím po kurzech a učím se od svých kolegů. Od lékařů, přes fyzioterapeuty, cvičitele, až po učitelky tantry. A stále více mě fascinuje ODLIŠNOST NAŠICH NÁZORŮ. 

  • Pro někoho je cvičení vleže absolutní hloupost a razí to, že se musí cvičit vestoje nebo minimálně vsedě. Pro někoho je to naopak a učí, že některé cviky je alespoň v začátku nutné nebo aspoň vhodné cvičit vleže.
  • Někdo své klienty srovnává „odspodu“ a někdo zase od lopatek nebo od krční páteře.
  • Někdo cvičí víceméně v neutrální pozici, kdy se snaží vybalancovat jednotlivé struktury do ideálního postavení a někdo chodí do extrémních krajních poloh, jako je například výrazný záklon páteře v McKenzieho metodě.

Co bych ohledně názorů svých kolegů chtěla říct já? Že se k nim vůbec nebudu vyjadřovat. Lidská odlišnost mě čím dál tím víc baví a fascinuje, namísto toho, abych se jí bála. Užívám si ji, vidím v ní veliký poklad, a i když se svými kolegy někdy nesouhlasím, nebo s nimi souhlasím, ale raději bych to stejně udělala jinudy, jinak nebo v jiné fázi léčby, respektuji to.

Každý z nás má jedinečný pohled. Každý má jiné pacienty, kteří si ho na základě vlastních osobních rysů a životních potřeb vybrali. A já si toho chci vážit, učit se z toho moře zkušeností, jak to jen půjde, a hlavně, přeji si SPOLUPRACOVAT.

Proto vám teď předkládám svůj vlastní, v tomto smyslu jedinečný pohled na cvičení po porodu. A současně přitom vůbec netvrdím, že to je ten jediný správný, nebo že to je ten nejlepší. Říkám, že takhle to tady a teď „dělám já“ a že to v naprosté většině případů velmi hezky funguje. ;-)

Začneme rovnou dvěma fotkami, abyste viděli, kam vás vedu. Takhle vypadalo Lenky bříško, když mě vyhledala kvůli poporodní diastáze.


Když se položíte na záda, pokrčíte si nohy, nadzdvihnete hlavu a podíváte se na své vlastní bříško, můžete se podívat, jestli se vám na něm taky náhodou nedělá takováhle „stříška“. To je jeden z projevů diastázy = rozestupu břišní stěny, stejně jako když si v této poloze nahmatáte „díru“ mezi břišními svaly.

A teď se podívejte, jak to Lenčino bříško vypadalo po třech měsících cvičení. Můj systém se cvičí cca 5krát týdně, vždy 10-17 minut, podle toho, jak se s tělem „pomazlíte“.


Teď vám to sem dám ještě jednou v kombinaci před a po, abyste to měli pořádně na očích.


Už chápete, proč jsem vám sem původně chtěla dát přidrzle jen ty fotky? :-)

A teď to trochu rozvineme.

Fakt číslo jedna. Nedokážete si představit, kolik jsem takových „stříšek“ viděla nejen u žen po porodu, ale i u těch, které porodem ještě ani neprošly, u mužů, kteří jim nejen nikdy neprošli, ale ani neprojdou, a dokonce i u dětí. V ordinaci jsem nespočetněkrát zvolala:  

Ha! Tady ji máme, mrkněte na ni!!! Tady je ten zdroj průšvihu.
Máte tady diastázu, nefunguje vám správně břišní stěna, a proto vás bolí záda.

Ano, rozestup břišní stěny nesouvisí primárně ani s ženským pohlavím, ani s porodem. Podle mých zkušeností vzniká v naprosté většině už v prvních měsících života jako následek toho, že se člověku během zrání pohybových programů nezapojí správně břišní svaly.  

V současné době se hodně povídá o tom, že se to děje kvůli dětským autosedačkám, špatně tvarovaným kočárkům apod., pro mě to ale rozhodně není finální odpověď.  

Já to totiž, stejně jako mí kolegové, velmi často vídám u padesátníků, šedesátníků i sedmdesátníků. Tenkrát žádné autosedačky nebyly, kočárky byly většinou prostorné a rovné a v Čechách se běžně miminka nešátkovala. Nevidím to proto jako primární zdroj tohoto problému.  

Jak je tedy možné, že se nám nezapojí správně svaly, i když to máme „geneticky dané“ a mělo by se to stát automaticky? Jaká by byla má odpověď na to, proč se to děje? Velmi složitá.  

Vnímám zde faktory, jako je dostatek životní energie, dostatek QI sleziny a krve z hlediska čínské medicíny (dostaneme se k tomu), možná se na tom částečně podílí způsob plenkování, což je také dost rozporuplná otázka, v oblasti psychiky se setkávám se vzorci nedostatečného nastavení vlastních hranic, což může souviset s nasyceností energetického centra solar plexu, k diskuzi je toho opravdu hodně.

Dobrou zprávou je, že to ale zas až tak moc chápat nemusíme.

Důležité je, jestli to umíme napravit. A jak jste viděli na předchozích fotečkách, to naštěstí umíme a poměrně dobře. ;-)  

A s tím souvisí fakt číslo dva. Ať už jste žena po porodu, muž ve středních letech, senior nebo seniorka s bolestí zad, z mého pohledu budete cvičit na úplně stejných principech.  

Jak už jsem psala v minulém článku, těhotenství není příčinou bolestí. Je to jenom test, který prověří, jak na tom tělo bylo už před ním. A to samé platí i po porodu.  

Ano, měly jste teď svaly několik měsíců v jiném postavení. Ano, některé byly velmi protažené. Ano, na některé byly kladeny vyšší nároky. Vaše tělo si s tím ale umí výborně poradit a pokud to po porodu nezvládá, je to s velikou pravděpodobností proto, že to neumělo už předtím. Teď to jenom kvůli náročnějším podmínkám „vylezlo na povrch“ a my vlastně potřebujeme jediné. Vrátit tělu jeho přirozené funkce.  

Ono vlastně stačí, když obnovíme pohybové programy, které jsou mu vlastní. Když připomeneme mozku, jak a kdy má své svaly zapojit. Které kámoše k tomu musí připojit a má je aktivovat společně. Jak má při tom mít nastavená ramena, pánev, páteř nebo chodidla. A pak se dějí zázraky.

Nejen, že se ztratí to, čemu říkáme poporodní následky. Zmizí i to, co vás trápilo předtím. A navíc se připravíte i na nošení stále těžšího miminka, ohýbání a všechnu tu zátěž, která vás s mateřstvím v budoucnu čeká.

Mrkněte, co mi napsala Lenka, na jejíž fotky jste před chvílí koukali.  

Rodila jsem nečekaně císařem, a tak mi bylo jasný, že bude trvat, než si dám tělo do pořádku. A protože na sobě ráda pracuju a nechci po šedesátce skončit s krabičkou léků, sledovala jsem své tělo a co potřebuje. 
Diastázu jsem měla i 3 měsíce po porodu, tak jsem začala hledat, jak na ni. A ejhle, co kdyby mi zafungoval Vyprošťovák? A ono jo! 
Jemné, krásné, uvolňující protažení, co spravilo i moje ramena a krční páteř, namáhanou nošením mimča a hrbením se při kojení.  

Dobré, že? Vyprošťovák je založený na tom, že obnovuje pohybové programy v mozku. Díky tomu navrací tělu to, jak se má přirozeněji a IDEÁLNĚJI pohybovat. Od hlavy až k patě. Za 10-17 minut cvičení denně, asi tak 5krát týdně.  

Hádám, že to nezní vůbec špatně, natož když funguje jako příprava pro početí (info zde >>), pomoc během těhotenství (uvnitř jsou cviky upravené pro rostoucí bříško >>), péče po porodu a navíc pomáhá i z takových průšvihů jako je třeba výhřez ploténky. (info o výhřezu zde >>)

Tak a teď se dostáváme k jádru pudla.

K poměrně překvapivému jádru pudla, o kterém se dnes ještě moc nemluví, a to i přes to, jak moc je ten pudl běžným plemenem.  

Vyprošťovák občas nezabere. Třeba jako u Adély, která mi nejdřív napsala toto:  

Mám 17 dní od porodu, dneska jsem si poprvé zacvičila celou sestavu Vyprošťováku a udělala mi mooooc dobře.
Děkuju!  

Po pár dalších týdnech mi napsala toto:  

…Přesně tak to cítím. A opravdu si Vyprošťovák po porodu užívám!
Úplně cítím, jak to tělu dělá dobře…  

Když jsem ale sbírala podklady a reference pro tento článek, napsala mi:  

…U mě je to teď trochu složité, protože si to už moc nepamatuju. Před rokem jsem porodila naše třetí děcko, tak mi to trochu splývá. 
Fakt bych ti chtěla napsat pár řádků. Pamatuji si, že jsem zaběhla i půlmaraton, takže jsem kondičku po druhém porodu nabrala zpět, ale po tom třetím jsem krapet použitá a Vyprošťovák, bohužel, nezabírá. 
Asi to mám komplikovanější…  

Ha! Jak je tohle možné? Jak to, že Vyprošťovák po druhém těhotenství skvěle fungoval a po třetím už ne? A jak to, že se nebojím vám to napsat? Protože to Adéla vystihla přímo excelentně. Ona už je totiž doopravdy „použitá“. 

Říkám vám to často a pořád dokola. Cvičení a pohyb nejsou jedinými faktory, které rozhodují o aktivitě vašich svalů. Když budete mít po porodu z hlediska čínské medicíny například oslabenou QI sleziny, tak se vaše svaly nezapojí, protože na to nebudou mít sílu.  

QI sleziny je totiž „spjata s masem“. Pokud je jí dostatek, svaly jsou pevné, silné a vydrží i větší zátěž. Pokud je ale QI sleziny oslabená, svaly nemají „z čeho brát“, nemají podklad a zdroj, ze kterého by svou aktivitu vyvíjely.   

To samé platí pro vazivo. Z hlediska čínské medicíny je pro správnou kvalitu vazivových tkání zapotřebí dostatek krve. Pokud se vám ale krev z nějakého důvodu „oslabí“, vazivo ztrácí svou pevnost i flexibilitu. 

Právě QI a krev jsou přitom zdroje, které z pohledu čínské medicíny dostávají těhotenstvím, porodem i následným kojením velmi silně „na frak“. A i proto má mnoho žen po porodu veliká bříška nebo zhoršené diastázy, co jim nejdou jen tak „zacvičit“. Je to otázka KVALITY a ZDROJŮ svalů i vaziva. 


To jsou souvislosti, že? Mně tohle mezioborové studium obrovsky baví. Umožňuje mi porozumět tomu, proč někomu cvičení zabere a někomu ne, a adekvátně mu poradit.  

Jako třeba mé kamarádce Evě. Před pár lety jí Vyprošťovák obrovsky pomohl s bolestmi zad ze hry na klavír. Teď ji ale 4 měsíce po porodu bolí celé tělo a cvičení jí nepomáhá.  

Když jsme si volaly, zjistila jsem, že je unavená do morku kostí. Péče o miminko, kojení, noční vstávání, práce na počítači, opakované stresy kvůli koroně a vládním opatřením, která se drsně podepisují na její klavírní škole…  

Vůbec se nedivím, že ji bolí celé tělo. Vůbec se nedivím, že to tělo nefunguje, protože nemá „z čeho brát“. Vůbec se nedivím, že jí bylo do breku, když se mi mohla vypovídat a pustit všechen ten stres ven, společně s přiznáním toho, jak moc je unavená.

Co jsem jí tedy poradila?

Poslala jsem ji k fyzioterapeutce, aby jí někdo uklidnil, pohojdal a pasivně opečoval. To znamená, že nechci, aby jenom cvičila a vydávala tím energii, ale aby si dovolila i přijímat. Doporučila jsem jí i to, aby si pravidelně zašla na masáž. To jí srovná nervovou soustavu, vyladí parasympatikus se sympatikem a pomůže jí to regenerovat.  

A teď ji pošlu na tenhle článek, aby si přečetla všechny následující poporodní tipy z čínské medicíny:

  • Co nejdříve si nechte uvařit supersilný vývar ze staré slepice. Ani hovězí, ani kuřecí, ale slepice. Může to být i holoubě, perlička nebo křepelka.
    Tento vývar by se měl vařit velmi dlouho, třeba i 12 hodin, a ideální by bylo udělat ho na červeném víně. Můžete se nechat inspirovat klasickým francouzským receptem „kohouta na červeném víně“.
  • Pokud jste opravdu vyčerpané, zajděte za dobrým terapeutem čínské medicíny a nechte si nasadit byliny na doplnění QI a krve pro váš konkrétní případ. Často se používají Náramek osmi perel, Harmonie broskvového háje, Lingzhi kořen životaNápoj z pravého ženšenu.
  • Všechny tyto bylinné směsi jsou ve výborné kvalitě k dostání na tomto webu a pokud byste je chtěli otestovat „na vlastní pěst“, stáhněte si můj e-book o čínské medicíně, kde je alespoň v základu uvedené, jak s bylinami pracovat.
    Můžete také napsat MUDr. Hoffmannovi nebo se objednat k němu do ordinace, osobně s ním mám velmi dobrou zkušenost.
  • V této době vám doopravdy nedoporučujeme žádné náročné cvičení, ale pouze jeho „zdravotní verzi“. To znamená, že nebudete cvičit s cílem vydat energii, budete ji namísto toho doplňovat, kultivovat nebo znovu dobře zkoordinujete svoje svaly.
    Takže běhání, posilovna, trampolíny, squash apod. NE. Mohly byste i přijít o mléko.
    Jemná kratší yoga, čchi-kung, zdravotní cvičení jako Vyprošťovák ANO. To vám, a tím i vašemu miminku udělá na mnoha úrovních dobře.
  • Jen pro jistotu doplňuji, že se také v době kojení nedoporučují žádné diety a detoxikační programy, protože by se vyloučené odpadní látky uvolňovaly do vašeho mléka. Pokud chcete hubnout, nechte to na dobu, až naberete sílu a nebudete kojit.
  • Jako finální tečku přidávám odkaz na jeden skvělý test, který vám potom s hubnutím pomůže. Mnoho žen totiž nemůže shodit i přes cvičení a úpravu jídelníčku, protože jsou unavené a jejich tělo vlastně nemá sílu správně fungovat.
    Cvičením by se tento stav mohl ještě zhoršit, protože si energii naprosto vyčerpají. Byliny v takovém stavu mohou hodně pomoci a otestovat se pak můžete zde.

Tak a teď vám řeknu, jak moc je to všechno důležité.

Když jsem dopsala tenhle článek, náhodou (na ty už vážně nevěřím) ke mně přišla pacientka Pavlína s poporodním výhřezem dělohy.  

Velmi silně ji trápil už po druhém těhotenství, kdy byla děloha natolik vyhřezlá, že ji šlo zvenku vyloženě vidět. Teď po třetím porodu to tak hrozné nebylo, děloha naštěstí zůstala „uvnitř“, po delších vycházkách se ale hlásila tlakem v podbřišku.  

Pavlína ten pocit uměla moc dobře rozeznat a uměla s ním i pracovat. Když se předklonila do specifické polohy (kterou vám teď nebudu popisovat, protože to není potřeba), vždycky cítila, že to „uvnitř zaleze zase zpátky“ a pocit tlaku odezní.

Všechny tyhle informace byly pro výběr terapeutického přístupu rozhodující.

Já totiž vím, že slezina má z hlediska čínské medicíny další speciální funkci, a tou je „udržet vnitřní orgány na svých místech“. Když se ale oslabí její čchi, tenhle úkol už nezvládá, a dochází k problémům, jako jsou pocity tíhy a propadu v břiše, výhřezy dělohy či konečníku anebo hemoroidy.  

A teď to nejlepší. Existuje na to výborná bylinná směs a mám ji i několikrát natestovanou. Svojí tetě jsem například před pár lety předepsala jenom dvě balení těchto bylin a ona se uzdravila z hemoroidů, které ji trápily mnoho let.

Proto jsme se s Pavlínou rozhodly pro experiment.

Vynecháme jakékoliv cvičení. Nasadíme bylinnou směs Bu Zhong Yi Qi Wan na posílení čchi sleziny a pro celkovou regeneraci přidáme i Náramek osmi perel. Zvýšíme výrazně dávku a uvidíme, co to udělá, než budu publikovat tento článek.  

Výsledek? Po 9 dnech užívání šla Pavlína na dlouhou vycházku, a až po ní si uvědomila, že za celou dobu necítila žádnou tíhu v podbřišku a nic, co ji běžně nutilo k jejímu předklonovému manévru. Po 9 dnech!!!

Samozřejmě to je ještě v procesu, a tak jsou dny, kdy Pavlína vnímá zlepšení o 20 %, a pak dny, kdy vnímá zlepšení o celých 40 %. Je to ale solidní posun, že? Vesmír nám poslal moc hezkou synchronicitu, abych vám mohla ukázat, jak silná ta informace o potřebě energie v praxi je. :-)

Na závěr si to ještě shrneme.

  1. Pokud máte poporodní bolesti související s pohybovým aparátem, pokud vás trápí vypouklé bříško, diastáza nebo zhoršená funkce pánevního dna, sáhněte po nějakém kvalitním zdravotním cvičení a obnovte své původní přirozené pohybové programy.
    Vyprošťovák by pro vás mohl být výbornou volbou a pokud do něj vstoupíte, určitě mi napište. Ještě si ho s vámi trochu doladím, zejména jestli jste jako Lenka po porodu císařským řezem.
  2. Pokud vám cvičení nepomáhá, máte i problémy s vnitřními orgány a víte, že jste celkově unavená, nechte se vyšetřit u kvalitního terapeuta čínské medicíny. Vaše tělo potřebuje dostatek QI a krve a když si je doplníte, poznáte to nejenom na úlevě od bolesti, ale také na celkové úrovni klidu a pohody. Vás i vašeho miminka, oběma vám bude o poznání lépe.
  3. Z mého pohledu je skvělá kombinace bylin a cvičení. Byliny vrátí tělu sílu. A to pak mnohem lépe a mnohem rychleji reaguje na cvičení. To je vážně lahůdka, a právě teď se na to chystáme i s Pavlínou. ;-)

Tak a to je vše, přátelé.  

Velmi děkuji MUDr. Hoffmannovi za rady a sdílení jeho cenných zkušeností.

A vám děkuji za váš čas a vzájemnou pozornost. Doufám, že jste našli odpovědi, které jste hledali.  

Markéta  

Markéta Strnadová
Markéta je expertkou na fyzioterapii, která je fascinována efektivností, zdravým selským rozumem a logikou. Ráda lidi učí, jak se jednoduše a s úsměvem navždy uzdravit ze svých bolestí. I proto vytvořila Vyprošťovák, díky kterému se nyní lidé po celé republice hromadně zbavují svých obtíží. :-)
Komentáře