Těhotenství není příčinou bolestí

Nevím, jak to máte vy, ale já mám moc ráda, když do sebe věci zapadají. Proto jsem zavýskla radostí, když jsem dopisovala svoji knížku, a došlo mi, že se některé z jejích kapitol výborně hodí pro náš právě probíhající těhotenský speciál.

Dnes pro vás mám díky tomu rovnou dva dárky najednou. Vysvětlím vám, že těhotenství rozhodně není z pohledu fyzioterapie důvodem k tomu, aby vás při něm cokoliv trápilo. Ani bolavá bedra, ani brnící ruce, ani „šprajcnutá esíčka“ či „vyhozené kyčle“.

A zároveň vám dám jednu z prvních ukázek knihy, která právě přichází na svět. Upravila jsem ji pro účely blogu jenom minimálně, abyste ji měli doopravdy „z první ruky“, včetně testu na vlastním těle a bonusů, které k ní patří.

…Ano, ano. Tato kapitola by mohla být překvapivě krátká a stačily by na ni dvě věty: Těhotenství není příčinou bolestí. Stejně jako sport je pouze zátěžovým testem, který prověří, jak na tom tělo bylo ještě před ním. Stručné, že? Pro jistotu si to trochu vysvětlíme, uvidíte ale, že je to vážně úplně jednoduché.

Z hlediska fyzioterapie se v období těhotenství objevují některé naprosto typické obtíže. Jsou to například bolesti v bederní oblasti, bolesti mezi lopatkami, brnění rukou, bolestivé kyčle nebo zablokované klouby v oblasti kříže.

Protože se tyto problémy u některých žen projevují pouze v těhotenství, máme tendenci přistupovat k nim tak, jako by je způsobovalo. Jako by nějaké jeho procesy a mechanismy přímo stály za vznikem obtíží. Kvůli specifickému načasování to tak na první pohled doopravdy vypadá a tváří se to logicky. Pravda je ale taková, že to tak v naprosté většině není.

Těhotenství je pro tělo podobným testem jako sport. Během devíti měsíců se výrazně mění jeho proporce. Přibírá na váze. Díky zatížení zejména vepředu se přesouvá jeho těžiště, a tím i síly, které uvnitř těla pracují. Jednotlivé tělesné součástky jsou lehoučce posunuty ze svých běžných pozic a na určité svaly jsou díky tomu kladeny daleko větší nároky.

A právě tady spočívá mechanismus, kvůli kterému bolesti vznikají.

Mozek totiž musí všechno tohle propočítat, upravit si nastavení těla a uřídit si přirozené pohybové programy i skrz intenzivní změny, které navíc probíhají v poměrně krátkém čase. Je to pro něj opravdu náročné období.

Co se tedy stane, když vám už před těhotenstvím nefungovala ideálně klenba nožní? Co se stane, když jste už předtím měly ochablá bříška, nefunkční zadečky, zkrácené prsní svaly nebo špatně nastavené kyčle? Vyleze to na povrch. Všechno se to ještě více dekompenzuje a ohlásí se to bolestí.

Jinými slovy, ten problém tady „nevzniká“, spíše se zde kvůli zvýšené zátěži „projeví“. Jeho pravou příčinou jsou ale v naprosté většině běžné civilizační obtíže, které se u maminky vyskytovaly už před těhotenstvím a které jdou vyřešit klasickým zdravotním cvičením.

V ordinaci to máme mnohokrát vyzkoušené.

Přijde mi třeba žena s bolestí v křížové oblasti. Já zjistím, že jí nefunguje zadek, břicho a svaly ze strany pánve. Srovnáme to zdravotním cvičením, které používám i pro všechny ostatní. Do příští kontroly je v pořádku. Nebo mi přijde žena s brněním rukou. S úplně stejným brněním rukou jako mají i jiní lidé bez rostoucího bříška. Nasadíme můj oblíbený cvik pro krční páteř a za pár dní je po problému.

Taky se mi třeba ozve kamarádka, že je v 6. měsíci těhotenství a neskutečně ji bolí kyčle. Tak moc, že po ránu skoro nemůže chodit. Vysvětlím jí, který z cviků Vyprošťováku má udělat a na co se u něj výrazněji zaměřit. Hned druhý den mi pak napíše, že to je snad zázrak. Že cvičila jenom 10 minut a ráno díky tomu vstala bez bolestí. Dobré, že?

Funguje to tak spolehlivě, že mám dokonce uvnitř Vyprošťováku kapitolu, jak ho v tomto požehnaném období upravit kvůli velikému bříšku a úplně nám to stačí, nic jiného jsme nemuseli vymýšlet.

Já ráda s úsměvem a s trochou nadsázky říkávám, že je to podobné jako u jelena.

Většinu roku má na hlavě mnohakilové závaží v podobě parohů. Nosí ho navíc na poměrně dlouhém krku, který skrz páku ještě zvyšuje sílu, kterou to paroží ve výsledku působí. A on to ustojí, zvládne to, a dokonce s těmi parohy dokáže bojovat a přenášet přes krk obrovské zatížení, které při tom vzniká. Jak je to možné? Protože je tak stvořený.

Jeho tělo prošlo dlouhou evolucí, aby se k tomu přizpůsobilo, naučilo se s tím pracovat a umělo si přenastavit řízení. Jednou jelen parohy má a jednou ne. Mozku a svalům to ale nevadí, protože si s tím prostě a jednoduše umějí poradit. S těhotenstvím je to úplně stejné. Matka příroda je vážně inteligentní a množíme se dostatečně dlouho na to, aby to pro nás byl běžný, přirozený a dokonale propracovaný proces.

Důležitá je tedy změna postoje, kterou k těhotenství zaujímáme.

Není to nemoc. Je to jenom výzva a test stavu našeho těla. Logicky proto nemá smysl čekat „jestli“ a „až“ se problém objeví, a mnohem chytřejší je začít cvičit hned, dokonce ještě před samotným početím. Je fajn se na těhotenství připravit, namísto toho „hasit požáry z nedbalosti“.

Jen tak mimochodem to platí i pro vnitřní orgány. Pokud někoho bolí bedra zejména po ránu, s tím, že se musí delší dobu rozhýbávat a potom ta bolest přejde, vypadá to na oslabený jang ledvin. To se může v těhotenství také zhoršit, protože ledviny jako „kořen života“ vyživují ne jednu, ale rovnou dvě bytosti.

Funguje to tak i u všech ostatních orgánů a prevence je zde snad ještě důležitější než u pohybového aparátu. Nikdo asi nechce dobrovolně zvracet, trpět nespavostí nebo v extrémním případě potratit. Tak proč se tomu nevyhnout tím, že se o sebe dobře a zavčasu postaráme. (Více informací o orgánech zde >> )

Testujeme na vlastním těle

Já mám ráda různé testy a pokusy, protože mi často umožní prožít si danou látku do hloubky a daleko lépe ji propojit i s emocemi a opravdu hlubokým přijetím. V případě těhotenství a jeho přirovnání k paroží jsem vám chtěla předložit konkrétní čísla, ale po konzultaci s mým fyzikou nadaným bratrancem jsme se nakonec rozhodli pro jinou verzi. Místo počtu kilogramů, centimetrů a newtonů si to sami vyzkoušíme.

  • Vemte si, prosím, do ruky nějaké středně těžké závaží. Hrneček je málo a konferenční stolek moc. Pokud jste slabší, může vám postačit lahev naplněná vodou, pokud jste silnější, najděte něco těžšího, klidně s vahou třeba 5 kg.
  • Teď si to závaží potěžkejte blízko svého těla a vnímejte, kolik síly musíte vynaložit, abyste ho udrželi. Je to málo? Hodně? Jak dlouho byste to takhle vydrželi?
  • Tak a teď svou ruku natáhněte. Cítíte ten rozdíl? Já si tady hraju s věšákem na oblečení a musím říct, že mi ta páka, přes kterou na mě působí, dává doopravdy zabrat. Jsou to tak 3 kg, ale s necelým metrem od ramene bych je udržela vážně jenom chvíli.

A teď vám řeknu, proč to zkoušíme. Opravdu mohutné paroží jelena váží až 13 kg. Los aljašský má parohy o váze asi 25 kg. Dovedete si představit tu sílu, kterou to ve výsledku vyvíjí? No a vidíte. Oba to udrží na dlouhé a jediné „končetině“, na krku. Těhotenství je oproti tomu se svým rozložením a vahou úplná brnkačka.

Stačí si trochu zacvičit, vyladit pohybový aparát k jeho původní dokonalosti a problémy jsou pryč. ;-)

Bonusy

(ke knize budou připraveny na speciálních stránkách, pro účely blogu vám přikládám odkazy rovnou do textu)

V bonusech máte tři zajímavé zdroje. Připravila jsem vám tam e-book, díky kterému si můžete otestovat svaly a jejich funkci ještě před samotným početím >> Testy fungují i v pokročilé fázi těhotenství, jen bych při jejich vyhodnocování byla jemnější a posunula bych laťku citelně níž. Přidala jsem vám také odkaz na e-book o čínské medicíně >>, abyste si mohli zkontrolovat i své vnitřní orgány.

A jako třešničku na dortu máte k dispozici odkaz na rozbor těhotenství z pohledu čínské medicíny >>, včetně nejčastějších bylinných směsí, které se při něm používají. Je to krásný a doopravdy hodnotný materiál, finální výběr bylin bych ale raději nechala na kvalifikovaném terapeutovi. ;-)

Tak a to je vše, přátelé. Pamatujte, že jsem pravidelně na e-mailu marketa@marketastrnadova.cz a můžete se mě na cokoliv doptat. Držte nám palce, ať dalšími pracemi na knize proplujeme s lehkostí a s úsměvem. A uvidíme se v další části seriálu, kde se podíváme na velmi aktuální a velmi důležité téma – jak cvičení pomáhá s otěhotněním.

Těším se „navi“, Markéta.

Těhotenský speciál

  1. Šedá zóna lékařská
  2. Těhotenství není příčinou bolestí

Další články těhotenského speciálu budeme přidávat během následujících týdnů. Pokud si přejete, aby vám žádný neunikl, stáhněte si ode mě jakýkoliv e-book nebo cvičení zdarma >>

Dáme vám pak vědět, jakmile se nový díl narodí. 

Markéta Strnadová
Markéta je expertkou na fyzioterapii, která je fascinována efektivností, zdravým selským rozumem a logikou. Ráda lidi učí, jak se jednoduše a s úsměvem navždy uzdravit ze svých bolestí. I proto vytvořila Vyprošťovák, díky kterému se nyní lidé po celé republice hromadně zbavují svých obtíží. :-)
Komentáře