Jak si díky fyzickému cvičení uzdravit Duši

Kam až sahají účinky zdravotního cvičení? A má to, jak se pohybujeme, vliv na naše každodenní prožitky, které bychom tím mohli změnit? 

Moje drahá přítelkyně. Musím se s tebou podělit o svůj nový zážitek. Ty jsi opravdu čarodějka.

Zkusila jsem včera při chůzi ten tvůj fígl.

Šla jsem do práce a protože jsem měla zpoždění, spěchala jsem. Normálně bych šla hoooodně dlouhým krokem a bradu bych měla asi tak metr před sebou. Taky bych myslela na to, že jdu pozdě a jaké následky si ponesu. Že otevřu obchod a už tam budou lidi a asi se z toho cvoknu.

Ale včera to bylo JINAK.

Jak jsem zastrčila bradu, tak mě to ihned zpomalilo. Kroky se změnily v minikrůčky a já se celá najednou uvolnila. Taky boty mě to donutilo sundat a já jsem vnímala, jak se silně spojuju s Matkou Zemí. Mhouřila jsem oči, uvržená v meditaci, v přítomnosti, v přijímání toho spojení.

A pak se ve mně ozvalo: „Ach, mně ta ženskost tak chybí.“


 

Tuhle nádhernou zprávu mi nedávno poslala moje kamarádka Kamila. Ráda zkouší „moje věci“ a já jsem za to neskutečně vděčná.

Kamila je totiž VELMI vnímavá.

Cítí, co a kdy se v její duši děje. Je schopná vnímat, zda je zrovna akční nebo pasivní, zda se projevuje mužsky nebo žensky, submisivně nebo autoritativně, zaznamenává spoustu „barev svého projevu“.

Sebereflexe je její silnou stránkou.

A proto je pro mě její zpětná vazba navýsost cenná. Testujeme skrze ní psychické účinky mých cvičení a náležitě si to užíváme.

Tu možnost, že díky postavení svého těla můžeme ihned změnit prožívání své Duše.

Chtěly byste si to zkusit taky?

Jestli ano, tak není nic jednoduššího. :-)

Nejdříve vás krok za krokem provedu cvičením, které používám pro začátečníky. A v zápětí vám vysvětlím, jak moc je tahle dovednost cenná.

Postup cvičení je následující:

  1. Až vám povím, vyzkoušejte si polohu, kterou vám popíšu.
  2. Jakmile v ní budete, prociťte si, jak vám v ní je.
    Jestli se cítíte silná, statná, odvážná, slabá, jemná, unavená, klidná, nervózní, apatická, v bezpečí, v ohrožení nebo cokoliv jiného. Pro slovní vyjádření použijte klidně cokoliv, co vám na jazyk přijde. Pravému obsahu svých termínů jako „totál na dně“, „trop“ či „v pohodě“ rozumíte nejlépe a bývají pro vás nejtrefnější.
  3. Potom si to, prosím, zapamatujte nebo zapište.

Tak jdeme na to.

Poloha číslo 1

Postavte se a nahrbte se. Svěšte ramena i ruce a lehce předkloňte hlavu jako na obrázku.

Teď zavřete oči a prociťte si tuto polohu. Jak vám v ní je?

Zapamatujte si to nebo zapište.

1

Poloha číslo 2

Postavte se zpříma a zároveň uvolněně. Narovnejte záda. Nerovnejte se silou, pouze jemně napřimte páteř a ohlídejte důležitou maličkost – váš nos bude směřovat rovně. Nesmí být ani nahoru, ani dolů.

Zavřete oči a vnímejte se. Jak se v této poloze cítíte?

Zapište si to, prosím, nebo zapamatujte.

Poloha číslo 3

Teď uděláme opravdový pokus. Udělejte znovu polohu číslo 2 a změňte jediný detail – pozdvihněte hlavu tak, aby váš nos směřoval trochu vzhůru.

Opět si zavřete oči a prožijte, jak se v této pozici cítíte.

Zase si to zapište nebo zapamatujte.

A máme hotovo! 

Tak co, měnily se nějak vaše vnitřní pocity?

A ještě jinak se zeptám.

Změnilo postavení těla to, jak se cítila vaše duše?

Mrkneme se na to spolu. :-)

Poloha číslo 1

Tato poloha bývá nejčastěji prožívána jako „postoj zborceného člověka“. Bytosti, která je smutná. Často také uzavřená do sebe. Bez energie. Bez chuti jít dál. U zdravého jedince vyvolává pocity slabosti, únavy a rezignace. Je plná neštěstí. Neznám snad jediného člověka, kterému by takto bylo dobře.

Poloha číslo 2

Tento postoj bývá nejčastěji označován jako „pohodový a vyrovnaný“. Žádný problém, žádné vypětí, naopak klid a sebejistota.

Ten, kdo v běžném životě stává spíše v postoji 1, by mohl v této poloze zažívat příjemné pocity síly a uvolnění.

Poloha číslo 3

Cítíly jste tu nadřazenost? Zatím každý, kdo si tuto polohu na terapii vyzkoušel, ji vnímal. Taková malá změna a takový účinek! „Má nos nahoru“ opravdu není náhodným označením…

A teď si řekneme, k čemu tohle cvičení vlastně je a proč je pro mě Kamča jako testovací subjekt tak cenná. :-)

Už Edward Smith ve své báječné knize Tělo v psychoterapii poukazoval na několik zajímavých skutečností.

1) Tělo je spojené s psychikou. Díky tomu určitým psychickým stavům odpovídají určitá držení těla. A jakmile se psychický stav člověka změní, zareaguje i tělo změnou svého postavení.

2) Protože některé psychické stavy jako například únava, stres či úzkost přetrvávají dlouhodobě, tělo se jim časem přizpůsobí. Určité svaly zeslábnou, jiné zesílí, změní se postavení kloubů, tvar kostí atd. Dalo by se vlastně říci, že se vytvarujeme do svého pocitu.

3) A teď to, co je pro nás nejdůležitější. Platí to totiž i naopak! Pokud se tělo dostane do nové pozice, měly by se dostavit i jí odpovídající vnitřní pocity.

To je důvod, proč vám píšu tento článek! :-)

Přeji si, abyste pochopily, že když pracujete na svém těle, tak automaticky hojíte také svou Duši.

person-832143_640

Stejně jako Kamila, která se zastavila v uspěchané pozici „hlava už je tam, ale tělo ještě ne“, schovala bradu, nechala srovnat záda a ukotvila tím celé své bytí v tady a teď. Napojila se na zemské yinové energie a nádherně si procítila, jaké to je, být ženská a v přítomnosti…

A tomu já říkám „důvod jít cvičit“, drahé ženy!

Ne nějaká bolest nebo tak. Bolestmi už netrpím.

Ale vědomí toho, že existují netušené možnosti mé vlastní Duše a já s nimi mohu pracovat skrz fyzické cvičení, to už je sakra důvod zvednout se a jít cvičit!

To už mi vážně stojí za to. :-)

Markéta

Markéta Strnadová
Markéta je expertkou na fyzioterapii, která je fascinována efektivností, zdravým selským rozumem a logikou. Ráda lidi učí, jak se jednoduše a s úsměvem navždy zbavit svých bolestí. I proto vytvořila Vyprošťovák, díky kterému se nyní lidé po celé republice hromadně zbavují svých obtíží. :-)
Komentáře